دستکش ونیل و دستکش نیتریل برعکس دستکش لاتکس از لاستیک طبیعی درست نمیشوند اما فرایند ساخت این دو دستکش اساساً مانند دستکش لاتکس هست. دستکش های نیتریل و ونیل از مواد مصنوعی ساخته میشوند. نه دستکش ونیل و نه دستکش نیتریل ماننده لاتکس حساسیت زا نیستند و در خیلی از موارد جایگزین دستکش لاتکس میشوند ماننده خدمات غذایی و خدمات پزشکی (به دلیل حساسیت زا نبودن) در ادامه یک توضیح مفصل راجب چگونگی ساخت این دستکش ها خواهیم داد.

چگونگی ساخت مواد مصنوعی دستکش های نیتریل و ونیل

فرایند ساخت مواد دستکش ونیل و نیتریل مشابه هستند، دستکش نیتریل از لاستیک بوتادین(NBR) که یک کوپلیمر هست(ماده ای که از پیوند مولوکل ها بدست می آید) و اکریلونیتریل تشکیل شده است که شیمیدان ها با استفاده از کٌپلیمِریزاسیون ترکیب می کنند. این دو ماده مازایای خاصی رو برای دستکش فراهم میکنند، آکریلونیتریل مقاومت شیمیایی را افزایش میدهد( مانند ضد اسید بودن دستکش نیتریل) و بوتادین مقاومت و انعطاف پذیری را ایجاد میکند، دستکش نیتریل سه برابر دستکش لاتکس در مقابل پارگی و سوراخ شدن و همچنین مقاومت شیمیایی مقوام تر هستند.

دستکش های ونیل به تنهایی از مونومر پلی ونیل کلرید( pvc ) تشکیل میشود در مورد مونومر ها باید بگم که انها ملوکول های اصلی تشکیل دهنده پلیمرها می باشند که توسط شیمیدانان با سایر مونومرهای دیگر ترکیب میشوند که به این فرایند پلیمریزاسیون گفته میشود، از انجایی که شیمیدانان از یک نوع مونومر pvc استفاده میکنند این ماده به عنوان پلیمر شناخته میشود. هنگامی که شیمیدان ها این ماده را پلیمریزه کردند یک ماده نرم کننده به pvc اضافه میکنند که باغث انعطاف ماده میشود وگرنه انها سفت و سخت هستند که برای ساخت لوله از انها استفاده میکنند. ساخت pvc ارزان است به همین علت دستکش های ونیل مقرون به صرفه هستند نسبت به دستکش های لاتکس و جایگزین مناسبی برای دستکش لاتکس است که میتوان از انها در برنامه هایی مانند سالن های ارایشی، مهمانی ها، آشپزخانه ها و…استفاده کرد.

تولید دستکش ونیل یا دستکش نیتریل

پس از اماده شدن مواد مصنوعی انها به پوروسه تولید فرستاده میشوند این فرایند عمدتا مانند فرایند تولید دستکش لاتکس است، قالب های دستی شکل سرامیکی را از آب و مواد سفید کننده عبور میدهند تا به خوبی تمیز شوند بعد از خشک شدن قالب های دستی شکل انها را در مخلوطی از نیترات کلسیم و کربنات کلسیم غوطه ور میکنند تا مواد مصنوعی به قالب های دستی شکل نچسبند بعد از این مرحله قالب های دستی شکل سرامیکی وارد مواد مصنوعی PVC و NBR میشوند.

آخرین مرحله این بخش، قالب های دستی شکل سرامیکی را در محیطی با دمای بالا میگذارند تا مواد مصنوعی روی قالب های دستی شکل فرم گرفته و در نهایت که مواد مصنوعی روی قالب ها فرم گرفتند انها را با فشار هوا از قالب ها جدا کرده و وارد مرحله اخر میشوند

کنترل کیفیت دستکش ونیل یا دستکش نیتریل

برای کنترل کیفیت دستکش ها انها را با یک لیتر آب پر میکنند و به مدت دو دقیقه انها را وارونه نگه میدارند تا مطمئن شوند که دستکش ها عاری از نشتی و سوارخ بودن باشند معمولا از هر دسته دو یا سه دستکش را کنترل میکنند و اگر دستکش ها بدون شکست از مرحله کنترل کیفیت عبور کنند انها را بسته بندی میکنند، حالا دستکش ها اماده ارسال هستند.

ممنون که این مقاله را مطالعه کردید و تا پایان با ما همراه بودید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *