ایا علاقه دارید بدانید که دستکش لاتکس چگونه ساخته می شود؟ لاتکس ابتدا از درختان لاستیک گرفته میشود و قبل از قرار دادن روی قالب های دستی ابتدا تثبیت و اماده میشوند سپس روی قالب های دستی قرار گرفته و خشک شده و سپس شسته می شوند، انها آزمایش میشوند تا از کیفیت حاصل اطمینان شود سپس بسته بندی شده و اماده عرضه در بازار میشوند.

دستکش های لاتکس یکبار مصرف بوده و به محافظت دست در مقابل قرار گرفتن از ویروس ها و باکتری ها کمک زیادی می کند به دلیل راحتی و انعطاف پذیری در مصارف پزشکی نیز استفاده می شود، به همین دلیل بسیار کاربردی و مفید هستند همچنین به دلیل طبیعی بودن زیست تخریب پذیر دارند و به دلیل اینکه در حفظ محیط زیستی که در آن زندگی می کنیم کمک می کند یک امتیاز محسوب می شود این دستکش های لاتکس همه کاره هستند و محدود به مصارف پزشکی نیستند.

شما میتوانید دستکش های لاتکس را در زمینه های مختلف که شامل خدمات آرایشگاهی ، بهداشتی ،خدمات پذیرایی و غذایی ، رستوران ها ، تعمیرگاه های ماشین و صحنه های جرم برای جلوگیری از دستکاری شدن صحنه استفاده می شوند را ببینید.

اما پشت تمام جنبه های خوب دستکش لاتکس یک جنبه منفی نیز دارد و این مورد این هست که برای بعضی افراد باعث واکنش های آلرژیک می شود این یک نقص هست که باعث کاهش مصرف لاتکس در سال های اخیر شده البته جای نگرانی نیست چرا که بیشتر افراد به پودر داخل لاتکس الرژی دارند شما نیز میتوانید از دستکش های لاتکس بدون پودر که در بازار وجود دارند استفاده کنید و کسانی که مشکل آلرژیک دارند می توانند از دستکش های لاتکس بدون پودر استفاده کنند.

تصور کنید یک پزشک در حال عمل جراحی یک بیمار است و یک مشکل آلرژیک ناشی از دستکش لاتکس که او در تمام کار پزشکی خود مجبور است از ان استفاده کند پیش می آید در ادامه این مقاله در مورد نحوه استفاده از دستکش های لاتکس و نحوه ساخت آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

دستکش لاتکس چیست؟

قبل از اینکه به چیستی دستکش لاتکس و انواع انها بپردازیم بیایید ببینیم که لاتکس از چیست دستکش لاتکس از مایعی هست که از درخت گرفته می شود برای تولید لاستیک های طبیعی، این میتواند از انواع درختان مختلف باشد اما رایج ترین انها امروزه درخت پارا است، این ماده سفید رنگ با ارزش میتواند کاربردهای متفاوت داشته باشد از جمله تولید بادکنک ، کلاه ، لاستیک ماشین ، کفش ها ، کلاه شنا و لباس های لاتکسی اشاره کرد ولی ما به نحوه استفاده از آن برای تولید دستکش های لاتکس میپردازیم.

فرایند برداشت لاتکس از درختان با برش با زاویه از درختان لاتکس شروع می شود و با استفاده از یک ظرف بزرگ که به تنه ی درخت وصل شده اجازه میدهد که ماده سفید رنگ به داخل سطل جریان یابد پس از چند ساعت که سطل ها پر شدند اماده جمع آوری میشوند و پردازش شده و داخل یک بشکه بزرگ ریخته میشود و اماده ارسال به کارخانه ها به عنوان یک ماده اولیه میشوند.

لاتکس و آلرژی

نکته منفی لاتکس این هستش که به دلیل پروتئین هایی که بدن ما میتواند به آن واکنش نشان دهد و میتواند باعث آلرژی ما به دستکش لاتکس شود، آلرژی لاتکس میتواند باعث خفیف قرمزی پوست و خارش شود و در علائم شدید میتواند باعث عطسه، سرفه، مشکلات تنفسی، آبریزش بینی و خارش چشم و غیره شود.

دستکش های لاتکس چگونه ساخته میشوند؟

حال ما همه چیز را در مورد لاتکس میدانیم وقت آن هستش که بریم سراغ بحث اصلی خودمان یعنی ساخت دستکش لاتکس چگونه است.

1_ اماده سازی قالب سرامیکی

ابتدا قالب های سرامیکی ( که طرح دست انسان هست) با آب و صابون و ماده سفید کننده شسته میشوند اینکار برای این است که کاملا مطمئن شوند که در چرخه قبلی ضایعاتی روی قالب نمانده باشد زیرا کوچک ترین ضایعات میتواند دستکش را خراب کند سپس از برس های گردان بزرگ رد میشوند تا اطمینان حاصل کنند که قالب ها کاملا تمیز شدند و بعد از آن در آب داغ فرو میروند که سپس کمی منتظر می مانند که چکه کنند و خشک شوند

2_قالب گیری دستکش

قالب های دستکش که کمی مرطوب هستند داخل که ماده شیمیایی فرو میروند که لایه نازکی ژل مانند روی قالب ایجاد میشود که باعث میشود که لاتکس به قالب نچسبد سپس قالب ها درون مایع داغ لاتکس فرو میروند

3_ولکانیزاسیون

بعد از بیرون امدن قالب ها از مایع داغ لاتکس قالب ها میچرخند تا لاتکس اضافی از روی قالب ها ریخته شوند سپس وارد یک کوره بزرگ میشوند و بعد از آن تحت ولکانیزاسیون قرار میگیرند که این باعث قوی تر شدن و کشسانی لاتکس میشود سپس لاتکس ها را شسته و دوباره خشک میکنند.

4_جمع آوری دستکش های لاتکس

سپس قالب های دستکش از میان برس هایی عبور میکنند که پایین دستکش ها را می پیچاند و باعث میشود که دستکش های لاتکس راحت تر بیرون بیایند بعد از آن با فشار هوا دستکش لاتکس از قالب بیرون می آید.

5_ کنترل کیفیت دستکش ها

دستکش های لاتکس به صورت دسته جمع آوری میشوند و کارمندان چند نمونه از هر دسته برای کنترل کیفیت میبرند و آن ها را از نظر ضد آب بودن و نشتی هوا و کشسانی امتحان میکنند اگر ضد آب بودند و نشتی هوا نداشتند و کشسانی مناسب کیفیت خوبی داشتند کل دسته تایید می شود آنها همچنین برای نچسبیدن دستکش ها به هم نشاسته به انها اضافه میکنند تا برای بسته بندی و استفاده اماده شوند.

در پایان امیدوارم که متوجه شده باشید که دستکش لاتکس چگونه ساخته می شوند و تشکر میکنم که وقت گذاشتید و تا پایان مقاله با ما همراه بودید


1 دیدگاه

حسین · ژانویه 14, 2023 در 10:51 ق.ظ

مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *